360° panorama-suksess
Kampen om turistene avgjøres i større og større grad på nettet. En unik norsk web/foto-teknologi, fra Making View og myVR Software, utløser eksepsjonelle besøkstall på VisitNorway. En interaktiv 360? panoramavisning av Geiranger-Trollstigen-Ålesund-området fikk 140.000 unike besøk på kun tre uker i januar, oppsiktsvekkende tall i VisitNorway-sammenheng, heter det i en pressemelding fra Innovasjon Norge.
Med offentlig støtte får nå også andre norske destinasjoner muligheten til å oppnå konkurransefortrinn ved å ta i bruk slik teknologi.
Internett er for lengst blitt den foretrukne informasjonskanalen for reiselystne verden over. Tiltrekkende og informative nettsider er helt avgjørende for å hevde seg i den beinharde konkurransen om turistene.
Digital opplevelse viktig
Den gode opplevelsen må med andre ord skapes allerede digitalt. Derfor blir 360-graders interaktive og informative panoramapresentasjoner — i kombinasjon med sosiale medier, et must for å tiltrekke seg turistene, spås det.
VisitNorway går foran
Norges offisielle reiselivsportal, Visitnorway.com har hatt sitt beste år noensinne. Nesten 9,45 millioner besøk i 2010. Nettsidene som har tiltrukket seg mest interesse, er de interaktive 360-graders panoramabildene av området Geiranger-Trollstigen-Ålesund.
Og det er ikke bare på grunn av turistdestinasjonens spektakulære natur. SkyCam-visningen har ført til mange hundre tusener visninger etter at den gikk «live» medio 2010. Tusener av visninger daglig, fra hele verden, er overraskende høye besøkstall. Eksepsjonelt for en individuell destinasjon.
Sponser 360?-produksjon
– Vi håper å forsette denne positive trenden inn i 2011. Det blir selvfølgelig svært spennende å se hvordan Book Norway vil påvirke besøkstallene når bookingløsningen går live i første kvartal, uttalte reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin nylig.
Innovasjon Norge sponser produksjonen av slike 360?-presentasjoner med opptil 50 prosent. Kanskje noe å merke seg for andre destinasjoner?
Unik teknologi
Det er myVR Softwares patenterte streaming- og viewer-teknologi, i kombinasjon med 360? SkyCam-bilder fra MakingView, som er nøkkelen til suksessen på VisitNorway. De to norske selskapene samarbeider om en totalløsning for reiselivet.
– Vår felles løsning er faktisk unik i verdenssammenheng, sier Lars Gunnar Pedersen, styreformann i Making View.
– Med vår egenutviklede SkyCam fototeknikk og flerkamerarigg, kan vi fly over en destinasjon i 160 km/t, og gjøre høykvalitets, 360-graders fotoopptak på bare et par–tre timer. Allerede neste dag kan vi presentere en preview på Internett. Vi kjenner ikke til noen i hele verden som kan tilby en slik løsning.
– Og kombinasjonen med myVRs patenterte webteknologi er helt ideell, legger daglig leder Are S. Vindfallet til.
– Streaming- og viewer-teknologien håndterer hurtig interaktiv panoramavisning med veldig høy oppløsning, selv om man har begrenset bredbåndkapasitet.
Alt på ett sted
Panoramaløsningen som også gjerne inkluderer snarveier og lenker til stillbilder, videoer og 360?-visninger av destinasjonenshoteller, restauranter og sightseeing-punkter — også 360? innendørs — gir et imponerende og forsterkende inntrykk.
Spesielt i inspirasjonsfasen for en søkende turist, er dette både oppmerksomhetsskapende og informativt. Men også i planleggings- og beslutningsfasen kan det være avgjørende, mener partene.
~ I tillegg til å integrere avanserte kart og alle mulige relevante informasjonssystemer, er løsningen også integrert med Tellus, reiselivsnæringens bookingsystem, poengter Rune Fjellvang, daglig leder i myVR Software.
– Med en avansert ny kartfunksjon kan man søke og planlegge helt visuelt i kartet, og gjøre bestillinger på direkten.
– Vi kan på den måten implementere både opplevelser, detaljert informasjon og booking på én «flate», noe som er svært virkningsfullt, sier han.
– Og opplevelsene kan du selvsagt dele med andre over Facebook. Webløsningen er fullt integrert med sosiale medier, påpeker Fjellvang, som til slutt også viser til at du nå til og med kan oppleve det hele på smarttelefoner.
Opplev VisitNorways Geiranger-Trollstigen-Ålesund-visning her
Se en presentasjonsdemo av Hemsedal her